Twoje motywacje - psychoterapia, szkolenia, akademia rozwoju

Jak asertywnie rozwiązywać konflikty? 5 asertywnych technik

30.03.2023

Komunikacja często nie przebiega tak dobrze, jak byś tego chcieli. Nieporozumienia i konflikty są powszechne, mogą wpływać na relacje i powodować frustrację. Często wynikają z różnych potrzeb, opinii, celów i priorytetów. Ludzie przyjmują różne podejścia do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, ale nie każdy zestaw zachowań będzie skuteczny. Asertywność może pomóc poprawić nasz styl komunikacji i zdolność zarządzania konfliktami. Odnosi się do stawania w obronie interesów i praw własnych, i innych osób w sposób spokojny, opanowany i pozytywny, bez intencji ranienia innych swoimi słowami lub zachowaniem. Poznaj techniki asertywnego rozwiązywania problemów.

Asertywność w sytuacji konfliktowej

Asertywna komunikacja odnosi się do sztuki komunikowania swoich przekonań, spokojnego proszenia o to, czego się chce i pełnego szacunku mówienia „nie” rzeczom, których nie możemy lub nie chcemy wykonywać. Komunikacja odpowiada systemowi wartości, który wyznaje dana osoba, a zatem sprzyja lepszemu zrozumieniu i relacjom. Ludzie o wysokiej asertywności są empatyczne i potrafią z szacunkiem nie zgadzać się z innymi, jednocześnie utrzymując z nimi dobre relacje. Z tego względu niezwykle ważne jest, aby nauczyć się reagować asertywnie w sytuacjach konfliktowych.

Ocena zachowań związanych z rozwiązywaniem konfliktów

Agresywne podejście do zarządzania konfliktem może zaszkodzić relacjom z drugą stroną. Pasywnie wpływa na naszą wiarygodność i naraża reputację. Z kolei asertywne zarządzanie sporem może mieć pozytywny wpływ i być wykorzystane na naszą korzyść w miejscu pracy.

Poznaj różne podejścia do zarządzania konfliktem

Zachowanie agresywne (ja wygrywam – ty przegrywasz)

Decydując się na rozwiązanie konfliktu w sposób agresywny, uda nam się osiągnąć swoje cele, jednak będzie to sukces jedynie na krótką metę. Takie podejście najprawdopodobniej spowoduje wyobcowanie od innych, poczucie frustracji, zgorzknienie i izolację.

Zachowanie pasywne (ja przegrywam – ty wygrywasz)

Możemy wybrać unikanie nieprzyjemnych sytuacji spowodowanych konfliktem. Jednak gdy nie wyrażamy swojego stanowiska, nasze potrzeby nie są zaspokajane. Może to prowadzić do frustracji i narastania złości. 

Zachowanie asertywne (ja wygrywam – ty wygrywasz)

Asertywne reagowanie na konflikty zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia celów. Nawet jeśli początkowo wyniki nie są idealne, takie podejście prowadzi do poprawy poczucia własnej wartości. Postawa ta nie wszystkim przychodzi naturalnie, ponieważ nauczyliśmy się w szkole i w domu pasywnych zachowań, aby powstrzymać sytuacje konfrontacyjne.

Zachowanie asertywne charakteryzuje się:

  • wyrażaniem swoich uczuć, potrzeb i pomysłów,
  • bronieniem swoich uzasadnionych praw w sposób, który nie narusza praw innych osób,
  • poczuciem pewności siebie i własnej wartości.

Poznaj techniki asertywnej odmowy i rozwiązania konfliktów w firmie dzięki szkoleniom z rozwoju osobistego

Zadzwoń lub napisz do nas

Asertywne techniki rozwiązywania konfliktów

Kiedy pojawia się konflikt, ważne jest, aby zachować spokój i być asertywnym w problematycznej sytuacji. Musimy zrozumieć, że nie jesteśmy w stanie uniknąć wszystkich niedogodności. W końcu pojawią się trudne sytuacje, w których będziemy musieli wykazać się naszymi umiejętnościami.

Zdaniem eksperta

Zdaniem eksperta

Umiejętności rozwiązywania problemów są pożądane na wielu stanowiskach w różnych sektorach pracy. Wymóg ten opiera się na fakcie, że konflikt ma tendencję do zmniejszania produktywności i tworzenia trudnego środowiska pracy, co prowadzi do niepożądanej rotacji personelu i obniżonego morale. Osoby, które potrafią skutecznie rozwiązywać spory, są często doskonałymi mediatorami, racjonalnymi i zdolnymi do radzenia sobie z trudnymi osobowościami – mówi Krzysztof Kamiński.

1. Rozpoznaj swój styl komunikacji

Wiele konfliktów wynika ze złego stylu komunikacji. Najważniejszą rzeczą, którą osoba asertywna powinna zrobić, jest zidentyfikowanie sposobu, w jaki mówi. Czasami popełniamy błąd, atakując innych swoimi komentarzami. Wskazane jest wykonanie ćwiczenia, które ma na celu powrót pamięcią do sytuacji konfliktowej i sprawdzenie, w jaki sposób zakomunikowaliśmy swoje potrzeby. Jeśli zdamy sobie sprawę, że jesteśmy wrogo nastawieni podczas mówienia, musimy zacząć to zmieniać. Kluczem jest postawa stanowcza, ale nie agresywna. 

2. Zaproponuj alternatywy, zamiast wydawać polecenia

Rozwiązywanie konfliktów rodzi się ze znalezienia najlepszego rozwiązania, a nie z narzucania go. Kiedy dajemy alternatywy, tworzymy środowisko sprzyjające dyskusji i znalezieniu rozwiązania. W ten sposób łatwiej będzie nam dojść do kompromisu z ludźmi niezgadzającymi się z naszymi pomysłami lub przekonać ich do podobnego przedsięwzięcia. 

3. Technika zdartej płyty 

Technika ta jest dość specyficzna i możemy ją zastosować w każdym konflikcie międzyludzkim. Polega na spokojnym powtarzaniu frazy bez podnoszenia głosu. Oczywiście to, co mówimy, musi wyrażać troskę, ale w sposób stanowczy. Ten proces jest skuteczny, gdy istnieje temat, który chcemy poruszyć, a nasz rozmówca go unika. Pamiętajmy, że nie chodzi o wymuszanie rozmowy, ale o podkreślenie czegoś, co jest dla nas ważne.

4. Mów zwięźle 

Podczas rozwiązywania problemów i radzenia sobie z konfliktami lub nieporozumieniami ostatnią rzeczą, jaką powinieneś zrobić, jest owijanie w bawełnę, rzucanie oskarżeń, krytykowanie drugiej osoby lub mówienie tylko o tym, jak źle się czujesz. Musisz być bezpośredni, mówić zwięźle i konstruktywnie, jak osoby asertywne. 

5. Wzmocnij inteligencję emocjonalną

Techniki, które omówiliśmy, są łatwiejsze do zastosowania, gdy wzmocnimy inteligencję emocjonalną. Aby osiągnąć ten cel, musimy rozpoznać wyzwalacze. Wszystkie emocje są naturalne. To, co robi różnicę, to sposób, w jaki radzisz sobie z nimi. Najlepszym sposobem przy rozwiązaniu konfliktu, jest nie pozwolić im wpływać na nasze zachowanie. Dowiedz się więcej o inteligencji emocjonalnej z artykułu: Inteligencja emocjonalna. Czym jest, na co wpływa, jak ją rozwijać?

W jaki sposób rozwijać asertywność?

Nie czujesz się dobrze w rozwiązywaniu konfliktów? A może asertywność nie do końca jest Twoją mocną stroną? Weź udział w szkoleniach biznesowych organizowanych przez Twoje Motywacje. Warsztaty z asertywności uczą jak postępować w zgodzie ze sobą bez towarzyszącego nam wiecznie poczucia winy. Wykwalifikowani trenerzy szkolą ze sposobów rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie ze sporami na drodze konstruktywnych działań. 

Autor wpisu

Autor wpisu

Krzysztof Kamiński – psycholog biznesu, trener treningu psychologicznego oraz specjalista z zakresu psychoterapii uzależnień. Doświadczenie managerskie zdobywał kierując przez 20 lat różnymi zespołami sprzedażowymi. Pasjonuje się poszerzaniem samoświadomości oraz treningiem umiejętności społecznych.