Twoje motywacje - psychoterapia, szkolenia, akademia rozwoju

Pierwsze kroki w zarządzaniu ludźmi – co każdy nowy lider powinien wiedzieć?

05.02.2024

Otrzymanie stanowiska lidera wiążę się nie tylko z wyższym wynagrodzeniem, lecz także szeregiem nowych obowiązków. Zwykle w pierwszej chwili nie myślimy o tym, a gdy radość z sukcesu opada – pojawiają się wątpliwości i stres. W końcu dobry lider, aby sprawnie zarządzać ludźmi potrzebuje ich aprobaty oraz szacunku. Kiedy nagle stajemy się zwierzchnikiem swoich dotychczasowych kolegów z zespołu – przestawienie na nową rolę dla obu stron może okazać się szokiem. W tym artykule przedstawiamy wskazówki dla każdego nowego lidera.

Jakie są cechy dobrego lidera?

Kiedy myślimy o liderze zespołu, to pierwszym skojarzeniem jest silny przywódca. W końcu każdy zwierzchnik powinien skutecznie motywować i zarządzać swoimi współpracownikami. Jednak strategia kierowania to nie wszystko. Jakie cechy osobowości należy szukać w sobie, jeśli chcemy zostać liderem?

  • Wzbudzanie w zespole zaufania. Pracownicy muszą wiedzieć, że mogą skierować się do zwierzchnika zarówno z sukcesem, jak i problemem.
  • Kompetencja zjednania sobie ludzi. Lider powinien mieć zdolność do łączenia ludzi w grupy, które będą ze sobą dobrze współpracować i osiągać cele.
  • Umiejętność słuchania innych. W przywództwie chodzi nie tylko o wydawanie poleceń, ale przede wszystkim o bycie otwartym na krytykę i zdanie pozostałych członków zespołu.
  • Skuteczna komunikacja. Lider musi wypracować sposób, w jaki porozumiewa się ze swoimi współpracownikami. Dzięki temu dostrzegają oni jego zaangażowanie i również wykazują większą inicjatywę.
  • Kolejny aspekt to bycie przykładem dla innych, czyli połączenie punktualności, sumienności, pasji i pozytywnego nastawienia do nowych zadań.

Czasami lider staje w obliczu trudnych decyzji o zwolnieniu pracownika, zmianach w wynagrodzeniu i wiele innych. Poza tym to finalnie na niego spada odpowiedzialność za dopilnowanie terminów i organizację pracy. Jednocześnie musi dbać o dobrą atmosferę, a także rozwiązywać ewentualne spory.

Czeka Cię awans lub marzysz o pracy lidera zespołu? Zacznij od szkolenia podstaw zarządzania ludźmi i zdobądź niezbędne kompetencje.

Zadzwoń lub napisz do nas!

Jak nagradzać zaangażowanie członków zespołu?

Lider jest inspiracją dla pracowników, którzy przy odpowiednim zarządzaniu rozwijają się i osiągają kolejne sukcesy. Docenienie kapitału ludzkiego wpływa na ogólną atmosferę w pracy, a przy tym wydajność firmy. Utalentowani ludzie muszą być solidnie wynagradzani za swój wysiłek. Bez tego szybko stracą motywację, na czym ucierpi jakość wykonywanych zadań.

Zdaniem eksperta

Zdaniem eksperta

Klasycznym przykładem premiowania zaangażowania członków zespołu są gratyfikacje finansowe. W końcu nic tak nie zachęca do wytężonej pracy, jak wysokie zarobki. Jednocześnie pamiętaj, aby dostrzegać poświęcenie na co dzień. Postaw na częste rozmowy i komunikację z zespołem. Empatia i uważność na potrzeby współpracowników to sposób na skuteczne zarządzanie ludźmi – mówi Krzysztof Kamiński.

Zarządzanie ludźmi w projekcie – jak ogarnąć chaos?

W pierwszych dniach pełnienia obowiązków lidera warto skupić się na budowaniu kultury organizacyjnej. Stanowi ona pewne nawyki w komunikacji, sposoby rozwiązywania konfliktów i problemów, podstawowe założenia oraz wartości firmy. Ten element bardzo często pojawia się w nowoczesnych teoriach zarządzania. Podobnie jak społeczeństwo kształtuje jednostki, tak samo kultura w firmie kreuje pracownika.

Nie skupiaj się od razu na osiąganiu najwyższych wyników. Lepszym rozwiązaniem będzie szczera rozmowa z każdym członkiem zespołu. Zapytaj ich o odczucia na temat profilu działania firmy, czego im brakuje, a także, co mógłbyś poprawić, aby ich komfort pracy był większy. Dzięki temu zbudujesz wysoki poziom zaufania i upewnisz się, że chętnie przyjdą do Ciebie z każdym problemem.

Integracja zespołu i nauka nowych nawyków może chwilę potrwać. Wówczas dobrym sposobem na przyspieszenie tego procesu jest wyjście integracyjne. Wybierzcie aktywność, która pozwoli lepiej się poznać i skrócić dzielący Was dystans.

Dopiero po zapoznaniu się zarówno z oficjalną, jak i nieoficjalną strukturą zespołu możemy przystąpić do rozdzielania obowiązków i planowania celów na zbliżający się okres. Jeśli chcesz uniknąć chaosu w trakcie realizacji projektu, to upewnij się, że każdy doskonale zna zakres swoich obowiązków i deadline na ich wykonanie.

Wyzwania związane z zarządzaniem ludźmi

Umiejętność podejmowania decyzji i zarządzania większą grupą ludzi wcale nie przychodzi łatwo. Organizacja pracy wiążę się z wieloma wyzwaniami, na które należy się przygotować przed przyjęciem stanowiska. Co może okazać się trudne w kierowaniu zespołem?

  • Płynna komunikacja i wymiana ważnych informacji – budowanie kultury dyskusji w zespole może zająć dłuższą chwilę, co początkowo skutkuje nieporozumieniami.
  • Zarządzanie zespołem zróżnicowanym – odmienne osobowości i temperamenty współpracowników wymagają wyjątkowo dobrze zaplanowanej strategii działania.
  • Misja i wizja – każdy lider musi rozpocząć od zaplanowania i wizualizacji swoich celów. Oczywiście nie oznacza to, że wszystko uda się wdrożyć, co najczęściej spotyka się z frustracją i brakiem zadowolenia z siebie.
  • Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu współpracowników – w przypadku stale malejącej motywacji zespołu warto przemyśleć kwestię szkolenia o wypaleniu zawodowym i radzeniu sobie ze stresem.

Siła dobrego lidera to nie tylko efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi, lecz także umiejętność asertywnej komunikacji. Jasne i precyzyjne przekazanie oczekiwań bez urażania pracownika, to element pozwalający na obustronnie przyjemną współpracę. Dlatego zarówno przyszli, jak i obecni liderzy powinni przewidzieć w swoim rozwoju zawodowym liczne szkolenia z podstaw komunikacji, czy treningi z podstaw asertywności. Więcej informacji na ten temat możesz przeczytać również w naszym artykule: Jak asertywny lider dba o siebie i współpracowników?

Najczęstsze błędy w zarządzaniu ludźmi – czego unikać?

Najlepszą lekcją dla liderów są błędy innych. Wystrzeganie się pewnych schematów pozwala na szybsze osiąganie zamierzonych celów, a także unikanie porażek. Oto kilka najczęstszych pomyłek na początku kierowania zespołem:

  • Brak określonych celów.
  • Brak poprawnej komunikacji między członkami zespołu a liderem.
  • Brak wsparcia i szacunku dla pracowników.
  • Brak umiejętności zarządzania konfliktem.
  • Brak zmian usprawniających funkcjonowanie firmy. 
Autor wpisu

Autor wpisu

Krzysztof Kamiński – psycholog biznesu, trener treningu psychologicznego oraz specjalista z zakresu psychoterapii uzależnień. Doświadczenie managerskie zdobywał kierując przez 20 lat różnymi zespołami sprzedażowymi. Pasjonuje się poszerzaniem samoświadomości oraz treningiem umiejętności społecznych.