Twoje motywacje - psychoterapia, szkolenia, akademia rozwoju

Dlaczego empatia pomaga w komunikacji? Czy i jak można się jej nauczyć?

20.04.2023

Skuteczna komunikacja nie jest łatwa. Różne perspektywy mogą prowadzić do produktywnych rozmów i nowych pomysłów. Aby to osiągnąć, musimy ze sobą rozmawiać, jednak dobra komunikacja wymaga od nas nie tylko zrozumienia drugiej strony, ale także jej emocji. Empatia jest ważna w kontekście interakcji społecznych. Może być również praktyczną zaletą, zwłaszcza w biznesie. Każdy z nas ma swój własny plan, ale aby osiągnąć cele, polegamy na współpracy z innymi. Przyjrzyjmy się zatem, czym jest komunikacja empatyczna i jak można się jej nauczyć.

Czym jest empatia i dlaczego jest tak ważna?

Empatia to zdolność emocjonalnego rozumienia tego, co czują inni ludzie, patrzenia na rzeczy z ich punktu widzenia i wyobrażania sobie siebie na ich miejscu. Zasadniczo jest to postawienie się w sytuacji innej osoby i odczuwanie tego, co ona czuje.

Empatia oznacza, że kiedy widzimy cierpienie innych, natychmiast jesteśmy w stanie współodczuwać ich stan emocjonalny. Z kolei komunikacja empatyczna oparta jest na zrozumieniu, szacunku oraz uwzględnia potrzeby obu stron rozmowy. 

3 główne rodzaje komunikacji empatycznej

Psychologowie zdefiniowali trzy różne rodzaje empatii: 

  • Empatia poznawcza jest czasami nazywana „przyjmowaniem perspektywy”. Odnosi się do naszej zdolności rozpoznawania i rozumienia emocji innych ludzi. Dotyczy zarówno myśli, jak i emocji.
  • Empatia emocjonalna polega na fizycznym i emocjonalnym odczuwaniu tego, czego doświadcza druga osoba. Jest niezbędna ludziom wykonującym pracę związaną z opieką nad innymi, ponieważ umożliwia im odpowiednie reagowanie.
  • Empatia współczująca pozwala nam nie tylko zrozumieć i poczuć, przez co przechodzi druga osoba, ale także zapewnia zdolność niesienia pomocy.
Zdaniem eksperta

Zdaniem eksperta

Szybciej jesteśmy w stanie zrozumieć osoby, o których myślimy, że są tacy jak my. Ten rodzaj myślenia może być hamujący w zróżnicowanym miejscu pracy lub tłumić współczującą empatię dla ludzi spoza naszych własnych społeczności. Ważne jest, aby poświęcić trochę czasu na zrozumienie osób różniących się od nas. W celu rozwinięcia empatii, możemy być zmuszeni do zakwestionowania z góry przyjętych poglądów i uprzedzeń oraz rozważenia innych punktów widzenia – mówi Krzysztof Kamiński.

Dlaczego empatia jest ważna w komunikacji?

Empatia jest podstawą wszelkich relacji i ważnym elementem sukcesu zawodowego. Aby być uważnym liderem, musimy zadbać o stworzenie solidnej kultury pracy i zbudować empatyczną taktykę komunikacji ze swoimi pracownikami. Nie możemy po prostu pojawiać się na spotkaniach i oczekiwać, że pracownicy będą ślepo podążać za nami. W celu przekonania wszystkich do wspólnego celu, musimy komunikować się z nimi na poziomie emocjonalnym. Empatia jest ważnym elementem w naszym życiu:

1. Pomaga w budowaniu kariery

Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem firmy, czy pracownikiem w sprzedaży, czy w IT – empatia może mieć ogromne znaczenie dla twoich perspektyw zawodowych. Dobre relacje biznesowe buduje się na zaufaniu, a aby je zdobyć, trzeba najpierw zrozumieć, czego chce, potrzebuje i oczekuje druga strona. Empatia sprawia, że jest to naturalny proces. 

2. Pozwala lepiej zrozumieć niewerbalne elementy komunikacji

Komunikacja to znacznie więcej niż to, co wyrażają słowa. Ludziom, którzy są słabi w empatii, bardzo trudno jest czytać między wierszami swoich rozmów i zrozumieć, że to, co druga osoba ma na myśli lub chce im przekazać, jest czymś zupełnie innym. Komunikacja empatyczna polega nie tylko na werbalnej dyskusji, ale także na mowie ciała. Odczytanie postawy, gestów czy tonu głosu drugiej osoby pomaga zrozumieć, jak się ona czuje i skąd biorą się jej obawy. Więcej o komunikacji niewerbalnej dowiesz się z artykułu: Komunikacja niewerbalna – co obejmuje? Jak interpretować mowę ciała?

3. Sprawia, że lepiej radzimy sobie z konfliktami

Kiedy dostrzegasz, czego chce i potrzebuje druga strona oraz potrafisz dokładnie to zrozumieć, osiągnięcie kompromisu staje się o wiele łatwiejsze. Nie musisz już ślepo chwytać się rozwiązania, źle odczytując sygnały drugiej osoby i szukając wyjścia z patowej sytuacji.

4. Ułatwia przekonywanie i motywowanie innych

Kiedy jesteś w stanie spojrzeć na świat z punktu widzenia innej osoby, zobaczyć jej motywy, uczucia i uprzedzenia, znalezienie sposobów przekonania jej do swojego punktu widzenia i zmotywowanie do zrobienia czegoś, staje się znacznie łatwiejsze niż wtedy, gdy próbujesz użyć jednego – uniwersalne podejście

Zadbaj o rozwoju wyjątkowych kompetencji interpersonalnych, biorąc  udział w szkoleniach z podstaw komunikacji 

Zadzwoń lub napisz do nas

Wskazówki dotyczące prowadzenia komunikacji empatycznej

Empatycznych umiejętności komunikacyjnych, podobnie jak wszystkich innych cech osobowości, można się nauczyć. Kluczem jest gotowość spojrzenia poza własne poglądy, opinie i okoliczności. Aby prowadzić empatyczną komunikację, pamiętaj o tych wskazówkach:

  • Zwróć uwagę na emocje innych osób podczas rozmowy.
  • Odłóż uprzedzenia i opinie na bok, chyba że zostaniesz specjalnie poproszony o ich wyrażenie.
  • Zadawaj neutralne i pobudzające do myślenia pytania, aby pokierować rozmową dalej i osiągnąć wspólny język.
  • Daj drugiej osobie skończyć mówić, bez wtrącania się
  • Wyrażaj zrozumienia perspektywy drugiej osoby.
  • Określ swoje uprzedzenia i podejmij kroki, aby je skorygować, jeśli przeszkadzają Ci w przyjęciu punktu widzenia.
  • Podczas rozmowy dostrzegaj sygnały niewerbalne (język ciała, mimika) dla lepszego zrozumienia ludzi. 

Czy komunikacji empatycznej można się nauczyć?

Badacze twierdzą, że empatia w dużej mierze wynika z predyspozycji genetycznych. Jednak do pewnego stopnia jesteśmy w stanie jej się nauczyć i rozwinąć w dorosłym życiu. Jednym ze skutecznych sposobów może być udział w szkoleniach biznesowych organizowanych przez firmę Twoje Motywacje. Pozwolą one zrozumieć część mechanizmów wpływających na relacje międzyludzkie. Trening empatii warto oprzeć na: ćwiczeniu słuchania i uwagi, rozpoznawalności własnych uczuć i doskonaleniu komunikacji. 

Umiejętności oparte na empatii są niezbędne zarówno w komunikacji wewnętrznej, jak i zewnętrznej dla pracowników i klientów. Skorzystaj ze wskazówek podczas warsztatów z komunikacji interpersonalnej, aby rozwinąć swoje kompetencje komunikacyjne i zastosować je w praktyce! Następnym razem, gdy będziesz rozmawiać ze współpracownikami, postaraj się ćwiczyć słuchanie i pokazać, że rozumiesz, co chcą przekazać. 

Autor wpisu

Autor wpisu

Krzysztof Kamiński – psycholog biznesu, trener treningu psychologicznego oraz specjalista z zakresu psychoterapii uzależnień. Doświadczenie managerskie zdobywał kierując przez 20 lat różnymi zespołami sprzedażowymi. Pasjonuje się poszerzaniem samoświadomości oraz treningiem umiejętności społecznych.