Twoje motywacje - psychoterapia, szkolenia, akademia rozwoju

Jak odbudować siebie po przejściu przez kryzys osobisty?

24.11.2023

Każdy z nas zmaga się z codziennymi wyzwaniami i trudnościami, a stresogenne wydarzenia potrafią w krótkim czasie całkowicie odmienić życie. Lęk zaskakuje również w nieuzasadnionych momentach. Wówczas reakcja organizmu paraliżuje działanie. Długotrwały strach lub smutek może prowadzić do kryzysu psychicznego. Często bez odpowiedniej pomocy specjalisty trudno odbudować siebie na nowo. Wszystko zależy również od naturalnych predyspozycji do przezwyciężania załamań. W tym artykule postaramy się przybliżyć kilka niezbędnych technik, umożliwiających szybki powrót do sił.

Jak pokonać kryzys i zadbać o poczucie własnej wartości?

Reakcja na kryzys życiowy w dużym stopniu zależy od siły naszej psychiki. Osoby odporne na mocne wstrząsy łagodniej i szybciej wyjdą z trudnej sytuacji. Kluczowe znaczenie ma poczucie własnej wartości oraz zdolność do pozytywnego myślenia. W takich momentach dobrze, jeśli możemy liczyć na wsparcie i życzliwość bliskich. Czasami wystarczy krótka rozmowa, aby pozbyć się kłębiących myśli lub zmartwień. Co jeszcze powinniśmy zrobić w sytuacji kryzysu osobistego?

  • Aktywność fizyczna – ćwiczenia na podniesienie dobrostanu psychicznego.
  • Wiara we własne siły – samoakceptacja i wysokie poczucie wartości.
  • Wrażliwość na własne emocje – dostrzeganie stanów emocjonalnych i wewnętrzne przyzwolenie na ich przeżywanie.
  • Psychoterapia lub konsultacja psychologiczna – pomoc specjalisty pozwoli poradzić sobie z trudnymi emocjami i utratą kontroli nad własnym życiem. 

Kto jest bardziej narażony na negatywne konsekwencje kryzysu?

Nasza odporność psychiczna ma podłoże genetyczne. Dlatego większość reakcji wynika z kapitału sił, jaki otrzymaliśmy od natury. Ponadto osobowość kształtują również doświadczenia. W związku z tym po wielu ciężkich wydarzeniach możemy stracić pewność siebie i nadzieję na poprawę. Lęku i napięcia częściej doświadczają osoby, które zmagają się z zaburzeniami psychicznymi.

Zdaniem eksperta

Zdaniem eksperta

Skuteczne radzenie sobie ze stresem i kryzysem zależy także od siły odczuwania konkretnych emocji. Jeśli jesteś wysokowrażliwy, to znacznie mocniej przeżywasz każdą sytuację. Prawdopodobnie masz skłonność do nadmiernego przetwarzania, przez co wpadasz w pułapkę negatywnych myśli – mówi Krzysztof Kamiński.

Zadbaj o rozwój umiejętności panowania nad emocjami na stanowisku kierowniczym, biorąc udział w szkoleniach z radzenia sobie ze stresem
Zadzwoń lub napisz do nas

Brak pewności siebie a kryzys osobisty

Brak pewności siebie i niska samoocena utrudniają proces wychodzenia z kryzysu. Poza tym mogą z niego również wynikać. Zwłaszcza gdy spotykają nas trudne doświadczenia, tj. rozpad związku, zdrada, oszustwo, czy utrata pracy. Oprócz tego pojawia się silne poczucie bezradności. Jeśli znajdujesz się w ciężkim momencie swojego życia, to pamiętaj o tych wskazówkach:

  • Nie bądź dla siebie zbyt surowy. Bardzo często mamy tendencje do stawiania sobie nierealnych i wygórowanych oczekiwań.
  • Poznaj lepiej siebie i zastanów się, co sprawia Ci przyjemność.
  • Bądź optymistą i postaw na pozytywne myślenie.

Jak rozmawiać z osobą w kryzysie osobistym?

Wiele mówi się o wsparciu i życzliwości dla osób w kryzysie psychicznym. Jednocześnie nie zawsze wiemy, jak rozmawiać i zachować się w takiej sytuacji. Najważniejszym elementem pomocy jest dostrzeżenie problemu, a przy tym empatia. Umiejętność współodczuwania pozwala reagować na cierpienie drugiej osoby. Jednocześnie warto ostrożnie dobierać słowa otuchy, ponieważ część z nich może przynieść odwrotny skutek. Czego nie mówić osobie w kryzysie psychicznym?

  • „Inni mają gorzej” – to bagatelizowanie problemu.
  • „Weź się w garść” – powoduje poczucie bezradności.
  • „Wiem jak to jest” – wzmaga uczucie niezrozumienia.
  • „Idź pobiegaj” – aktywność jest pomocnym narzędziem w kryzysie osobistym, ale nie rozwiązuje problemu.

W takim razie, co powinna usłyszeć od nas osoba przechodząca przez gorszy okres swojego życia?

  • „Przykro mi, że spotkała Cię taka sytuacja”.
  • „Czy potrzebujesz mojej pomocy?”
  • „Czy chcesz o tym porozmawiać?”
  • „Wiem, że jest Ci ciężko. Dlatego przemyśl wizytę u specjalisty.”
  • „Jeśli chcesz to pomogę Ci znaleźć wyjście z tej sytuacji.”

Motywacja kontra kryzys – jak przetrwać?

Zmiana sposobu myślenia i poukładanie życia na nowo po kryzysie wymaga motywacji i aktywnego optymizmu. Kiedy pierwsze chwile żalu, smutku lub rozczarowania miną – powinniśmy stanąć przed strategią rozwiązania problemu. W końcu to nic innego, jak gotowość do realizacji określonego działania w celu poprawy sytuacji.

W zależności od przyczyn kryzysu za każdym razem sposób wyjścia z niego będzie wyglądał zupełnie inaczej. Po rozstaniu motywacją może okazać się chęć szczęśliwej relacji w przyszłości. Wówczas musimy uświadomić sobie, że bez przepracowania powodów rozstania i odbudowania siebie – trudno wejść w kolejny związek.

Jeśli straciłeś pracę lub zostałeś w niej źle potraktowany, to bodźcem będzie chęć otrzymania lepszego stanowiska lub większego wynagrodzenia. Jednak warunkiem koniecznym jest pogodzenie się z przeszłością i ruszenie o krok dalej. Rozpamiętywanie nie naprawia sytuacji, a wręcz przeciwnie, pozwala Ci tonąć w smutkach i żalu.

Potrzebujesz więcej informacji na ten temat? Zebraliśmy je w naszym artykule: Jak motywacja wewnętrzna wpływa na osiąganie celów?

Jak budować poczucie własnej wartości po kryzysie osobistym?

Brak wsparcia bliskich, trudne przeżycia w grupie znajomych, toksyczny związek, śmierć lub choroba kogoś z rodziny – wszystkie te sytuacje osłabiają nasz kapitał psychologiczny. W odbudowaniu siebie należy przyjąć strategię misja i wizja. Ustal konkretne cele i wyobraź sobie, jak Twoje życie zmieni się po wdrożeniu nowych zasad. Niezbędnym elementem zdrowienia jest również akceptacja sytuacji, w jakiej się znajdujemy. Musimy zrozumieć i tolerować fakt, że nie zawsze posiadamy sprawczość. Nie przywrócimy nikomu zdrowia, nie cofniemy słów i decyzji, ale możemy skoncentrować się na budowaniu przyszłości.

Co niszczy poczucie własnej wartości?

Jednym z gorszych stanów, który wzmaga niską samoocenę jest poczucie niewystarczalności. W natłoku codziennych obowiązków bardzo często stawiamy swoje potrzeby na drugim miejscu, a priorytetem okazuje się próba spełnienia oczekiwań innych ludzi. W momencie kryzysu osobistego musimy myśleć przede wszystkim o swoim zdrowiu psychicznym. W trosce o komfort zastanów się, ile uwagi poświęcasz swoim emocjom i odbudowaniu poczucia własnej wartości.

Kiedy kryzys dotyka nie tylko Ciebie, lecz także Twoich bliskich – łatwo poświęcić się w celu ratowania całego świata wokół. Jednak nie zawsze jest to możliwe, a z pewnością negatywnie wpływa na Twoje samopoczucie.

Autor wpisu

Autor wpisu

Krzysztof Kamiński – psycholog biznesu, trener treningu psychologicznego oraz specjalista z zakresu psychoterapii uzależnień. Doświadczenie managerskie zdobywał kierując przez 20 lat różnymi zespołami sprzedażowymi. Pasjonuje się poszerzaniem samoświadomości oraz treningiem umiejętności społecznych.