Twoje motywacje - psychoterapia, szkolenia, akademia rozwoju

Jak rozpoznawać i regulować własne emocje, by lepiej zarządzać stresem?

04.01.2024

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia i naturalną reakcją organizmu. Jednak w nadmiarze zakłóca codzienne funkcjonowanie, a także prowadzi do poważnych kryzysów zdrowia psychicznego. Istnieje wiele technik redukcji lęku i zdenerwowania. Jednak nie na każdego będą działać w ten sam sposób. Wszystko zależy od rodzaju inteligencji emocjonalnej, związanej z umiejętnością panowania nad swoimi uczuciami. W tym artykule podpowiadamy, jak kształcić w sobie samokontrolę, świadomość oraz odporność na negatywne skutki stresu.

Czym jest rozpoznawanie emocji?

Zarządzanie emocjami to znacznie więcej niż znajomość odczuwanych stanów. Chodzi również o kontrolę zachowania. W szerszej perspektywie możemy określić to zjawisko inteligencją emocjonalną, która pozwala wykorzystywać samoświadomość do konkretnych działań. Wśród pożądanych kompetencji psychologicznych należy wymienić również samokontrolę. Jednak, aby skutecznie panować nad swoimi emocjami, potrzebujemy konkretnych zdolności społecznych, tj. empatii, asertywności, motywacji i zdolności adaptacyjnych.

Jakie są zalety zarządzania uczuciami? Przede wszystkim takie osoby szybciej radzą sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami w życiu. Poza tym ta umiejętność pozytywnie wpływa na relacje z drugim człowiekiem. Dzięki temu szybko zauważysz lepsze samopoczucie. Zminimalizuje to również dolegliwości somatyczne, związane z nadmiarem stresu.

Więcej informacji o kształtowaniu inteligencji emocjonalnej znajdziesz w naszym artykule: Inteligencja emocjonalna. Czym jest, na co wpływa, jak ją rozwijać?

Zdaniem eksperta

Zdaniem eksperta

W skutecznym zarządzaniu stresem nie chodzi o oszukiwanie samego siebie. W trudnych chwilach uczucie, że wali Ci się świat, to zupełnie naturalna reakcja. Pozwól sobie na te emocje, ale nie dopuszczaj do momentu, w którym przejmą one kontrolę nad Twoją codziennością. Jednym ze sposobów może okazać się rozmowa z bliską osobą lub przelanie wszystkiego na kartkę papieru. Z pewnością szybko poczujesz ulgę, a nadmiar napięcia zostanie rozładowany – mówi Krzysztof Kamiński.

Jak poradzić sobie ze stresem i natłokiem myśli?

Stres jest naturalną reakcją organizmu na różnego rodzaju czynniki. Należą do nich choroby, problemy rodzinne, związkowe, praca, szkoła i wiele innych. Wszystkie źródła określamy stresorami, które wywołują konkretne mechanizmy obronne. Nasze ciało traktuje je w kategorii zagrożenia, dlatego rozpoczyna się większa produkcja kortyzolu, a układ nerwowy zaczyna działać w trybie awaryjnym.

Co ważne, krótkotrwała sytuacja stresowa ma działanie motywacyjne. Natomiast zbyt długie wytwarzanie hormonów osłabia układ immunologiczny i prowadzi do wyczerpania organizmu. Właśnie dlatego tak ważne jest szybkie reagowanie i walka z nieprzyjemnym uczuciem.

Nie zawsze samodzielne radzenie sobie z sytuacjami stresowymi jest możliwe. Wówczas nie bój się skorzystać z konsultacji psychologicznej lub sięgnij po kurs zarządzania stresem. Fachowa wiedza pomoże Ci wypracować nawyki, które okażą się niezbędne w każdej sytuacji kryzysowej.

Techniki zarządzania emocjami i stresem

Zarządzanie stresem prowadzi do zahamowania negatywnych odczuć, które towarzyszą konkretnym sytuacjom. Nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować czynników stresogennych ze swojego życia. Jednak możemy mieć wpływ na naszą reakcję. Jak radzić sobie z emocjami i lękiem?

  • AKCEPTACJA – musisz zrozumieć, że nie masz wpływu na wszystkie wydarzenia.
  • ASERTYWNOŚĆ – to nie tylko sztuka odmawiania, lecz także stawiania swoich granic. Dzięki temu znacząco ograniczysz ilość stresu na co dzień.
  • HIGIENA SNU – cykl dobowy ma wpływ na samopoczucie, a zbyt mała ilość snu negatywnie odbija się zarówno na zdrowiu fizycznym, jak i psychicznym.
  • ZDROWE NAWYKI ŻYWIENIOWE – dieta bogata w antyoksydanty pozwala przywrócić balans w organizmie.
  • AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA – ćwiczenia ruchowe poprawiają samopoczucie i zapewnia lepszą tolerancję na źródła stresu.

W zależności od źródła stresu możemy przyjąć konkretną metodę uporania się z negatywnymi odczuciami. Zdecydowana większość lęk i zdenerwowanie kojarzy z życiem zawodowym lub rodzinnym. 

Chcesz nauczyć się radzenia sobie z negatywnymi emocjami w pracy? Idealnym rozwiązaniem będzie szkolenie: Wypalenie zawodowe i zarządzanie stresem.

Zadzwoń lub napisz do nas!

Jak zmniejszyć poziom stresu i lepiej radzić sobie z emocjami?

Samokontrola to prawidłowe rozpoznawanie emocji i kierowanie ich w kierunku większej efektywności. Przykładowo paraliżujący strach możemy przekuć w pozytywny stres, który będzie nas motywował do wzmożonej pracy. Jeśli pozwolimy, aby zarządzał nami lęk – nie osiągniemy zamierzonych celów.

Odpowiednia reakcja na objawy stresu prowadzi do szybszego opanowania sytuacji. Niezwykle często konieczna jest zmiana sposobu myślenia. Negatywne nastawienie nasila narastające napięcie. W takich chwilach postaraj się przekuć przykre sytuacje w lekcję na przyszłość. Pomyśl o tym, czego będziesz unikać po tym doświadczeniu. Ponadto realistyczne postrzeganie życiowych wyzwań pomaga w szybszym rozwiązywaniu problemów.

Metody zarządzania emocjami wykształcimy także w trakcie spotkań na psychoterapii. Obiektywny punkt widzenia terapeuty umożliwi dotarcie do przyczyny Twoich zmartwień. Kiedy lepiej je zrozumiesz, to radzenie sobie z sytuacjami stresowymi stanie się skuteczniejsze.

Medytacja i stres – czy to dobry pomysł?

Medytacja pozwala wyciszyć się i ograniczyć wydzielanie hormonu stresu, czyli kortyzolu. Regularna praktyka działa zarówno zapobiegawczo, jak i zmniejsza dotychczasowe objawy. Nie przekonuje Cię ta forma aktywności? Pamiętaj, że nie musisz łączyć tego z filozofią. Chodzi o zatrzymanie się i pochylenie nad własnymi emocjami, a w ciszy i skupieniu przychodzi to najłatwiej.

Stosując praktykę medytacji tuż przed snem, możemy znacznie poprawić jakość wypoczynku. Zamiast wieczoru przed telewizorem lub telefonem – postaw na chwilę skupienia. Wśród korzyści warto wymienić także lepszą kreatywność, która kształtuje się w trakcie odpoczynku.

Autor wpisu

Autor wpisu

Krzysztof Kamiński – psycholog biznesu, trener treningu psychologicznego oraz specjalista z zakresu psychoterapii uzależnień. Doświadczenie managerskie zdobywał kierując przez 20 lat różnymi zespołami sprzedażowymi. Pasjonuje się poszerzaniem samoświadomości oraz treningiem umiejętności społecznych.