Dlaczego asertywność jest ważna?
Asertywność to cecha ludzi pewnych siebie. Osoby posiadające tę umiejętność uważają, że potrzeby i pragnienia własne, są tam samo ważne jak innych ludzi. To istotna cecha w środowisku korporacyjnym. Dzięki niej są postrzegani jako osoby łatwe we współpracy, dobrze komunikujące się z innymi oraz niedoprowadzające do ostrych konfliktów. Są lubiani ze względu na jasność i otwartość. Nawet jeśli nie zgadzają się z kimś lub bronią swoich granic, będą w stanie przedyskutować ten temat na spokojnie.
Umiejętność stanowczego wyrażania własnego zdania, opinii pomaga w budowaniu korzystnego wizerunku profesjonalisty. Postawa taka sprawia, że osoba ma szacunek wśród współpracowników i przełożonych. Znaczenie asertywności w karierze zawodowej jest ogromne.
Jakie są skutki braku umiejętności odmawiania?
Jeśli zawsze zgadzasz się na wykonanie zadania, kiedy tak naprawdę chcesz odmówić, prawdopodobnie poczujesz złość na drugą osobę, nawet jeśli nie zrobiła nic złego. Możesz stopniowo stać się bardziej sfrustrowany. Przyjmując więcej wymagań, niż jesteś w stanie sprostać, stajesz się przytłoczony i bardzo zestresowany, a to prosta droga do wypalenia zawodowego lub depresji.
Warto uświadomić sobie, że odmawiając, odrzucamy jedynie prośbę, a nie osobę. Mamy prawo dzielić się swoimi opiniami i priorytetami, nawet jeśli różnią się one od tych przyjmowanych przez osoby z naszego otoczenia.
Rozwiń swoje umiejętności asertywnego odmawiania dzięki kursom z rozwoju osobistego
Zadzwoń lub napisz do nas
Jak asertywnie odmówić, nie raniąc innych? Zasady odmawiania
Asertywność nie zawsze jest łatwa i wymaga ciągłej praktyki. Dlatego warto nauczyć się kilku prostych zasad, które pomogą odmówić w każdej sytuacji i nie pogorszyć relacji, a jednocześnie zachować szacunek wobec samego siebie.
Zastanów się, co chcesz powiedzieć
Pierwsza technika trenowania asertywnej komunikacji może wydawać się sprzeczna z intuicją, ale w rzeczywistości należy zastanowić się nad tym co, tak naprawdę chcemy odpowiedzieć na prośbę wykonania dodatkowych obowiązków. Warto unikać zarówno pochopnego zgadzania się, jak i odrzucania. Aby odmowa była asertywna, należy zastanowić się, czy to czego oczekuje druga osoba, jest w naszym zasięgu i możemy to dla niej zrobić. Oczywiście nie chodzi tu o długie godziny rozważania, choć w przypadku ważnych spraw lepiej dać sobie więcej czasu. Wystarczy chwila na podjęcie decyzji, która będzie korzystna dla nas i jednocześnie uwzględniała potrzeby osoby proszącej – kolegi z zespołu, przełożonego.

Zdaniem eksperta
Częstym powodem, dla którego ludzie nie mówią tego, co naprawdę myślą, jest dyskomfort, jaki może wywołać odmowa. Boją się, że za każdym razem, gdy powiedzą „nie”, kogoś rozczarują, rozzłoszczą, zranią czyjeś uczucia lub wydadzą się niemili lub niegrzeczni. Strach przed odmową wynika również z chęci uniknięcia konfliktów lub konfrontacji – mówi Krzysztof Kamiński.
Okaż zrozumienie rozmówcy
Okażmy nieco empatii rozmówcy, gdy odrzucimy jego prośbę. Jeśli ktoś w pracy, czy też ze znajomych zdecydował się przyjść do nas z pytaniem o pomoc, to znaczy, że liczył na nas i w jego ocenie byliśmy w stanie rozwiązać problem. Okazanie zrozumienia jest wyrazem kultury osobistej i rozwiniętej komunikacji emocjonalnej. Wystarczy, że użyjemy zwrotów typu „Rozumiem Twoją prośbę” lub „Miło mi, że przychodzisz z tym do mnie”. Pozwoli to także podtrzymać dobre relacje, mimo odmowy wykonania prośby. W przypadku pominięcia tego elementu, istnieje duże ryzyko, że rozmówca poczuje się odtrącony i urażony.
Podaj prawdziwy powód, nie wymyślaj wymówek
Połączenie asertywnej odmowy z wymyśloną na szybko wymówką, znacząco obniża jej skuteczność. Uzasadniając odmowę, najlepiej podawać jest prawdziwy powód. Zwiększamy szanse, że rozmówca podejdzie do nas ze zrozumieniem i nie będzie chował urazy.
Nie nadużywaj słowa przepraszam
Okazanie zrozumienia rozmówcy, nie zawsze musi łączyć się ze słowem „przepraszam”. Są oczywiście sytuacje, w których paść powinno, a także takie, kiedy jest ono niepotrzebne. Gdy jednak mimo wszystko zdecydujemy się przeprosić za naszą odmowę, warto nie przesadzać z tym słowem. W innym przypadku bardzo szybko możemy wpaść w poczucie winy. Nadużywanie przeprosin sprawia, że asertywna odmowa traci swój wybrzmienie.
Użyj zwięzłej wypowiedzi
Asertywna odmowa powinna być zwięzła, jednocześnie niedopuszczalne jest jej skrócenie do: „nie mogę”, „nie dam rady”. W idealnej sytuacji wystarczyłoby powiedzieć, jakiej konkretnie rzeczy nie zrobimy, wyrazić zrozumienie i szacunek wobec rozmówcy, który kieruje do nas prośbę oraz podać, krótkie uzasadnienie negatywnej odpowiedzi. Kilka prostych zdań będzie wystarczających.
Zaproponuj alternatywę
W przypadku asertywnej odmowy dobrze jest zaproponować alternatywę. Nie jest to oczywiście element obowiązkowy, gdyż nie zawsze możemy mieć pomysł jak rozwiązać problem, z którym przychodzi do nas rozmówca. Dobrze jednak praktykować ten element, gdyż pozwala on podtrzymywać relacje, a jednocześnie łagodniej spojrzeć na naszą odmowę.
Naucz się być asertywnym i odmawiać
Asertywność to ważna umiejętność w naszym życiu, dzięki niej jesteśmy w stanie stawiać granice i budować trwałe, satysfakcjonujące relacje. Jeśli nie potrafimy skutecznie odmawiać, wielu ludzi może zacząć to wykorzystywać. Na szczęście jest to umiejętność, którą można podszkolić, biorąc udział w warsztatach z asertywnej komunikacji organizowanych przez firmę Twoje Motywacje. Uczą technik zażegnania konfliktów i dają szansę na rozwiązywanie sporów w sposób konstruktywny. Jeśli masz problem z efektywnością pracy lub motywacją pracowników, udział w szkoleniach biznesowych w Krakowie i Katowicach, pozwoli rozwinąć umiejętności z kompetencji miękkich, zawodowych, menedżerskich.

Autor wpisu
Krzysztof Kamiński – psycholog biznesu, trener treningu psychologicznego oraz specjalista z zakresu psychoterapii uzależnień. Doświadczenie managerskie zdobywał kierując przez 20 lat różnymi zespołami sprzedażowymi. Pasjonuje się poszerzaniem samoświadomości oraz treningiem umiejętności społecznych.