Twoje motywacje - psychoterapia, szkolenia, akademia rozwoju

Od czego zależy efektywność pracy zespołu?

28.01.2023

Aktualizacja: 6 lutego, 2023

Skuteczna praca zespołowa jest kluczem do sukcesu większości firm, ale zbudowanie wydajnego teamu może być trudnym zadaniem. Wymaga dobrych umiejętności rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji i komunikacji. Kompetentni liderzy wiedzą, że aby ich zespoły dobrze funkcjonowały, muszą dokładnie zidentyfikować zestawy umiejętności pracowników i przypisać im zadania dobrze dopasowane do możliwości. Tworząc grupę, wybierają osoby, które ich zdaniem będą dobrze ze sobą współpracować. Połączone wysiłki członków teamu, dają doskonałe wyniki i budują poczucie solidarności w swoich organizacjach. Ten artykuł przeprowadzi Cię przez kroki, które możesz podjąć, aby poprawić efektywność swojego zespołu.

Dlaczego efektywność zespołu ma znaczenie?

Efektywność zespołu to zdolność do realizacji celów i zadań w określonym czasie przy zużyciu jak najmniejszej ilości zasobów. Świat pracy wygląda dziś zupełnie inaczej niż jeszcze 20 lat temu. Podstawowa struktura wykonywania obowiązków od 9 do 17, w której cały zespół pracuje w tym samym biurze, szybko staje się przestarzała. Prawie każda firma ma kontrahentów, freelancerów lub pracowników, którzy wykonują swoje obowiązki zdalnie. Aby team były wysoce efektywny, liderzy muszą tworzyć środowiska pracy i kultury, które wspiera i równoważy wydajność pracowników z dobrym samopoczuciem.

Istnieje wiele barier w osiąganiu produktywności, takich jak nieporozumienia, dezorganizacja i niejasne cele. Budowa teamu, który będzie realizował zadania, wymaga czegoś więcej niż przypadkowego zebrania grupy utalentowanych osób. Aby zespół był naprawdę skuteczny, jego członków musi łączyć ta sama wizja oraz muszą być zmotywowani do jej urzeczywistnienia. 

Zdaniem eksperta

Zdaniem eksperta

Firmy nie są w stanie osiągać dobrych wyników, a nawet realizować projektów na czas, jeśli jej pracownicy nie będą zaangażowani w realizację zadań, posiadali odpowiednich kompetencji twardych i miękkich. Istotnym elementem jest podnoszenie umiejętności pracowników poprzez udział w szkoleniach z rozwoju osobistego. Każdy pracownik chce się rozwijać swoją karierę, dlatego ważne jest, aby czuł, że jego pracodawca inwestuje w jego rozwój zawodowy i zapewnia mu odpowiednie możliwości szkoleniowe przez cały okres pracy w firmie – mówi Krzysztof Kamiński.

Jak zwiększyć efektywność zespołu?

Oto pięć kluczowych kroków do zbudowania i utrzymania silnego, spójnego i efektywnego zespołu.

1. Wyeliminowanie niepotrzebnego spotkania w ciągu tygodnia lub miesiąca

Jednym z szybkich i prostych sposobów wpływających na poprawę efektywności wykonywanych zadań przez pracowników, jest wyeliminowanie spotkań, które nie wnoszą istotnych elementów do danego projektu. Zabierają cenny czas, który zespół mógłby wykorzystać na realizację konkretnego celu. Jako menedżer zanim zaplanujesz spotkanie, zastanów się, czy jest ono konieczne. Może inna forma komunikacji byłaby lepsza.

2. Określ priorytety dla swojego zespołu

Zwłaszcza w dużych firmach, pracownicy każdego dnia muszą radzić sobie z wieloma zadaniami z różnych projektów, z których jedne są ważniejsze od innych. Nie wszyscy potrafią nadać odpowiedni stopień priorytetyzacji konkretnym czynnościom. Z tego względu warto przygotować listę celów krótkoterminowych, które będą stanowiły bazę dla tych długoterminowych. Jasna określenie, które zadania przyczyniają się do osiągnięcia celów zakładanych przez firmę, pomoże skoordynować działania teamu i podejmować kluczowe decyzje.

3. Zadbaj o motywację wśród pracowników

Zmotywowany do osiągania wyników pracownik, wykonuje zadania z większym zaangażowaniem, a tym samym wydajniej. Przede wszystkim warto zadbać o wynagrodzenia odpowiadające kompetencjom oraz oczekiwaniom oraz stworzenie atmosfery wzajemnego zaufania.

4. Przypisując zadania, wykorzystaj mocne strony osób z zespołu

Każdy pracownik ma inne mocne strony, dzięki czemu jest cennym członkiem teamu. Posiadając wiedzę na temat tego, jakimi umiejętnościami dysponują poszczególne osoby, łatwiej jest przypisać im obowiązki, które zostaną wykonane sprawniej. Zlecanie ludziom z zespołu zadań, które przynoszą im satysfakcję lub stanowią dla nich wyzwanie, może pomóc każdemu w ich lepszym wykonywaniu.

5. Zadbaj o otwartą komunikację

Zespół z otwartą komunikacją pozwala członkom omawiać swoje pomysły i czuć, że ich wkład ma znaczenie. Działy odnoszące sukcesy, często chętnie przyjmują zróżnicowane myśli i opinie, które pomagają im rozwiązywać problemy i realizować zadania w kreatywny sposób. Skuteczna komunikacja obejmuje również aktywne słuchanie, podczas którego członkowie świadomie starają się wysłuchać pomysłów swoich kolegów z zespołu i zastanowić się, zanim na nie zareagują. Pozwala to zespołowi dzielić się wiedzą, eksperymentować z nowymi pomysłami i współpracować w celu opracowania skutecznych planów.

 

Weź udział w warsztatach biznesowych i poznaj metody skutecznego zarządzania zespołem

Zadzwoń lub napisz do nas

Wskazówki dotyczące zapewnienia efektywności w zespole

Możesz skorzystać z tych wskazówek, aby poprawić efektywność w swoim zespole:

  • Podejmuj decyzje wspólnie z zespołem w drodze konsensusu. Dzięki temu wszyscy mogą być zgodni, co do ważnych kwestii i poprawić poziom zaangażowania w swoją pracę.
  • Zadbaj o konstruktywną krytykę. Posiadanie jasnych procesów wyrażania i otrzymywania krytyki, często przyczynia się do sukcesu zespołu. Warto dołożyć starań, aby informacje zwrotne skupiały się na rozwiązywaniu problemów, zapewnianiu metod usprawniania operacji roboczych i osiąganiu ogólnych celów projektu.
  • Wspólnie świętuj sukcesy zespołu. Docenianie indywidualnych i zbiorowych sukcesów może pomóc w utrzymaniu zaangażowania teamu w ich zadania i dostrzeganiu bezpośrednich rezultatów pracy.

Pomóż zespołowi pracować efektywnie

Dbanie o efektywność zespołu to ciągły proces. Chociaż często napotyka wiele przeszkód, dzięki znajomości odpowiednich technik i sposobów, łatwiej jest osiągać zamierzone cele. Warto inwestować w szkolenia dla pracowników podnoszące ich umiejętności rozwiązywania konfliktów, produktywnej pracy i dobrej komunikacji. Organizowane przez firmę Twoje Motywacje kursy biznesowe nauczą lepszej organizacji obowiązków i zarządzania pracownikami. W dzisiejszym świecie, oprócz kompetencji twardych, które są bezpośrednio związane z wykonywanym zawodem, niezwykle cenne są tzw. kompetencje miękkie, które odnoszą się do umiejętności asertywnego odmawiania, aktywnego słuchania, czy zarządzania motywacją. Trening komunikacji interpersonalnej i warsztaty z asertywności dla osób zaawansowanych będą dobrym wyborem, dla wszystkich, którzy chcą doskonalić umiejętności efektywnego porozumiewania się z innymi.

Autor wpisu

Autor wpisu

Krzysztof Kamiński – psycholog biznesu, trener treningu psychologicznego oraz specjalista z zakresu psychoterapii uzależnień. Doświadczenie managerskie zdobywał kierując przez 10 lat różnymi zespołami sprzedażowymi. Pasjonuje się poszerzaniem samoświadomości oraz treningiem umiejętności społecznych.